Esteemed Compatriots!*
Als kenner van klassieke luchtvaartuigen zult u haar al herkend hebben: de B727 – in haar gloriejaren vanaf eind jaren zestig van de vorige eeuw een succesnummer van Boeing Commercial Airplanes. De échte adepten onder u hebben wellicht ook het nationaliteitskenmerk, EY, weten te duiden. Dat staat – inderdaad, dat is werkelijk héél knap van u! – voor Tadzjikistan. Zelf moest ik dat kenmerk even opzoeken, maar het stond stond er heel duidelijk: Таджикистан, als heuse ICAO** Member State.
Maar waarom praten we hier opeens over een satellietstaat van de voormalige Sovjet Unie en niet – zoals dat immers hoort in de ‘Berichten uit Nyarutarama’ – over Rwanda?
Welnu, hier komt de verbindende schakel: zij – de EY-724 – is, ruim 53 jaar(!) na haar aflevering aan Deutsche Lufthansa en trouwe dienst aan een hele reeks andere airlines, op vrijdag de dertiende (ik verzin dit niet) met haar linker landingsgestel en 11,5 ton aan vracht in de modder naast baan 28 van Kigali International Airport geland.
De driekoppige cockpitbemanning bleek uit twee vliegers, afkomstig van een niet nader te noemen buurland van Rwanda, een land bovendien dat de wereldluchtvaartongevallenstatistiek met stip aanvoert, en een hardhorende boordwerktuigkundige van Zuid-Amerikaanse komaf met dubbele nationaliteit te bestaan. Naast die dubbele nationaliteit had hij (en ook dit verzin ik niet) haar dat nóg witter is dan het mijne.
Inmiddels is duidelijk dat het brevet van de copilot al jaren is geschorst (ik verzin dit evenmin), terwijl het ATPL*** van de gezagvoerder niet ….. maar laat ik stoppen voordat ik mijn mond voorbij praat. We zijn onder ons, dat weet ik natuurlijk wel, maar het beeld is u ook zónder de vermelding van de mysterieuze luchtvaartmaatschappij XXX te Dushanbe (de papieren houder van het Air Operators Certificate waarop de EY-724 geregistreerd staat), operator YYY te Entebbe (aan wie het bewijs van luchtwaardigheid voor de 53-jarige grande dame is gericht) en de onbekende partij ZZZ te Nairobi (op welks naam vluchtnummer en vliegplan zijn uitgegeven) wel duidelijk.
Zo, nu weet u, gewaardeerde lezers, eindelijk eens welke opbouwende werken ik hier in het Land van Duizend Heuvels verricht. Héél soms komt tuinieren in Frankrijk mij als het allerhoogste doel in het leven voor.
* Met het oog op de inhoud van dit bericht leek het mij passend dezelfde aanhef te gebruiken, die president Emomali Rahmon sinds zijn inhuldiging in 1994 bezigt wanneer hij zich tot de Tadzjiekse bevolking richt.
Terzijde: in 2015 is bij wet bepaald dat de officiële titel van Rahmon niet langer gewoon ‘president’ is, maar ‘Founder of Peace and National Unity, Leader of the Nation’. Dat is weliswaar een hele mond vol, maar die titel vormt natuurlijk wél een geruststellende extra waarborg voor de zorgvuldigheid waarmee de internationale luchtvaartregelgeving in zijn land wordt nageleefd.
**ICAO: International Civil Aviation Organisation. ICAO kent ruim 190 Member States die allen krachtig worden uitgenodigd aan zorgvuldig gedocumenteerde, uniforme ‘Standards’ (en bij voorkeur ook aan de aanpalende ‘Recommended Practices’) te voldoen.
*** ATPL: Airline Transport Pilot License
Naschrift
December 2022
Speciaal voor u als hartstochtelijk luchtvaartliefhebber: shipnumber 19011 verliet in maart 1967 de Boeing fabriek te Renton, Washington, USA, en heeft sindsdien dienst gedaan bij tenminste 13 verschillende maatschappijen met standplaatsen in West-Europa, de Verenigde Staten, Zuid-Amerika en – dat begreep u al – Afrika.
De lotgevallen op het Afrikaanse continent van onze krasse dame beginnen in Benin en lopen via Aghalieaku Airways (de gereputeerde vrachtmaatschappij van Swaziland die één jaar heeft bestaan en sinds 2017 als ‘presumed defunct’ staat geboekstaafd) naar haar voorlaatste Keniaanse registratie 5Y-CIG. Die staat nog altijd op haar aircraft identification plate in de cockpit:
Tegelijkertijd sieren Tadzjiekse kentekenen de romp en de belangrijke ‘ships documents’ (waaronder het luchtwaardigheidsbewijs) terwijl wel zeker is dat, sinds zij haar moederschoot in Renton verliet, de wielen van haar onderstel nimmer een landingsbaan in de Republiek Tadzjikistan hebben gekust.
Ook de brevetten, of eigenlijk – voor de puristen onder u – de Bewijzen van Gelijkstelling, van de beide Congolese vliegers zijn uitgegeven door de luchtvaartautoriteit van Tadzjikistan en zien eruit alsof ze door uw zoon of dochter uit groep zes van de basisschool in een verveelde bui op uw afgedankte laptop zijn samengeplakt.
Ja, u zegt het treffend: je hoeft geen kenner van Het Verdrag inzake de internationale Burgerluchtvaart, in de volksmond ook wel bekend als het Verdrag van Chicago, te zijn om vast te stellen: hier klopt iets niet.
Nu even onder ons, en u hebt dit natuurlijk niet van mij: het heeft er de schijn van dat de 5Y-CIG door Kenia destijds haastig is omgeregistreerd in het dreigende licht van een naderende audit door de Amerikaanse Federal Aviation Authority (FAA).
Dit moet ik even toelichten.
Kenya Airways koestert – evenals RwandAir, doch dat terzijde – al geruime tijd de ambitie om een profijtelijke Amerikaanse bestemming aan haar routenet toe te voegen.
De diplomatieke inspanningen voor het verkrijgen van landingsrechten ter verwezenlijking van die wens laat ik even voor wat zij zijn, evenals de verstrekkende verplichtingen die voortvloeien uit de Amerikaanse ‘Foreign Air Carrier Family Support Act’ (dat is een wet die opvang en nazorg voor de nabestaanden moet waarborgen als een vliegtuig van een buitenlandse maatschappij binnen het Amerikaanse luchtruim zou verongelukken).
Want los van al dat bovengenoemde huiswerk voor Kenia wenste de Amerikaanse FAA – ja, lieve lezers, na dit vermoeiende vaktechnische exposé kom ik dan eindelijk tot des poedels kern – ook nog een audit uit te voeren om het toezicht op kwaliteit en veiligheid van de Keniaanse civiele luchtvaartsector te toetsen.
Uit persoonlijke ervaring kan ik u zeggen dat de aankondiging van zo’n audit doorgaans tot blinde paniek leidt bij de te beoordelen partij. En dan helpt het voor de gemoedsrust niet wanneer er, zoals in het voorliggende geval, Keniaans geregistreerde toestellen rondvliegen welks technische staat en uitrustingsniveau niet in de buurt komen van de minimaal vereiste standaard.
De gekozen oplossing voor dit netelige probleem bevroedt u inmiddels al: men kieze een andere bereidwillige ICAO lidstaat zoals Tadzjikistan die – tegen een passende vergoeding, dat spreekt voor zich – de verantwoordelijkheid voor de operatie van het betreffende vliegtuig wil overnemen door het in zijn luchtvaartregister op te nemen. U begrijpt: de auditors van de FAA zien zulks tandenknarsend aan, doch staan volkomen machteloos langs de zijlijn.
Intussen is het misschien niet héél verbazingwekkend dat die Amerikaanse bestemming in het routenet van Kenya Airways er nog altijd niet is gekomen.
Nogmaals, u heeft dit alles niet van mij, maar dat mijn betoog enig hout snijdt, blijkt uit deze foto van een ongeval met een B737 van Air Djibouti op het vliegveld van Garowe, Puntland, Somalië op 2 december 2020:
Kijkt u even goed naar de neuswiel deur. Met enige moeite valt daar de ….. Tadzjiekse registratie van het vliegtuig te ontcijferen: EY-560.
De moraal: als je het zorgvuldig ontworpen mechanisme van ‘checks & balances’ in de internationale burgerluchtvaart bewust frustreert, dan geraak je van het rechte pad.
En dan ter afsluiting: het ongeluk op Garowe Airport betekende het definitieve einde voor de EY-560, maar de EY-724 (alias 5Y-CIG) is na haar onfortuinlijke landing op Kigali International Airport weer opgeknapt.
Op het moment van schrijven (december 2022) wordt zij nog altijd voor vrachtvluchten in de Oost-Afrikaanse regio ingezet. Het is daarmee wereldwijd een van de laatste B727’s, misschien wel dé laatste, in de originele uitvoering met korte romp die – zij het illegitiem – nog in actieve dienst is.
Neeeeeeeee!!! Maar Jan, ik neem aan dat jouw accident-investigation hart er wel een tikkie sneller van ging kloppen? !
Dacht ik toch even dat je ETIHAD 724 van ZRH naar AMS bedoelde?..
maar gelukkig, nee… Een interessante case Jan.-;)
Blijf schrijven! ik geniet er elke keer weer van.
Wow Jan, je werkzaamheden als inrichter van de ongevals onderzoekraad ter plaatse krijgen zo glans! Wel gek dat ik op AVHerald er niets over kan vinden, maar ik hoop dat je ze spoedig kunt inlichten met enkele basis gegevens.
Beste Jan,
De constructie van XXX, YYY en ZZZ wekt in het geheel geen argwaan, maar ook buiten Afrika zijn er landen die het erg bont maken (bijv een niet nader te noemen buurland van India). Maar dat weet je vast beter dan ik.
Verder ben ik geintrigeerd door het gewag maken van een ‘hardhorende boordwerktuigkundige’. Dat kan in sommige gevallen zeer dienstig zijn (‘niet gehoord dat de crew up front ruzie aan het maken waren en we naast de baan landden’).
Tenslotte ben ik benieuwd of als jij na het bereiken van het Allerhoogste Doel tijdens het schoffelen ook deze hardhorendheidtrekjes gaat vertonen, of dat dit wel mee gaat vallen. Ik hoop er het beste van 🙂
Blijf schrijven Jan, de abonnees smullen er net zo van als de Amerikaanse verkiezingen en Brexit.
E001
Dat de moed je soms (héél soms) net zo diep in de schoenen zakt als het landingsgestel van de EY-724 in de Rwandese modder kan ik me voorstellen Jan. Aan de andere kant kun je als speciaal daarvoor ingehuurde Mzungu gelukkig altijd denken dat het zónder jou natuurlijk helemaal nooit wat wordt. You make a difference 🙂
Ach Jan, er gebeuren zoveel rare dingen in de wereld. Een vriend van mij had ooit eens een stuk land gekocht op een van de Fiji-eilanden met het doel daar een huis te gaan bouwen. Om de plaatselijke overheidsdienaren van smeergeld te voorzien moest hij af en toe die kant op. Tot aan Nieuw-Zeeland ging altijd alles volgens schema. Het laatste stuk moest steevast met een lokale rammelbak worden afgelegd. Hij heeft meermalen meegemaakt daar er onderweg onderdelen van het toestel loslieten en in zee verdwenen. Zodra het toetel toch weer veilig aan het eind van de landingsbaan stilstond vielen de gezagvoerder en co-piloot elkaar steevast in de armen met vreugdetranen over het feit dat ze het toch maar weer voor elkaar gebokst hadden.
Mooi geschreven Jan !. Geniet er net zoals de andere lezers ook iedere keer weer van. Ook bij mij komen herinneringen boven van de B707F (nog ouder dan de EY724) met een zeer gemêleerde bemanning in jouw continent met extreme uitdagingen in de lucht en op de grond. Kwam laatst een filmpje tegen op YT (zoals mijn kids dat afkorten) van een B727 uit Kenya 5Y-MWM bij een Go-Around op Mogadishu: https://www.youtube.com/watch?v=BCWbjsynDZ0
Ten noorden van de airport wemelt het van de AK47’s dus kan me voorstellen dat die 360 op 50 voet veiliger is dan een missed approach op runway heading… Vanuit jouw optiek interessante beelden, witte haren bij de captain, hardhorend wellicht vanwege ACDC…
Blijf SVP schrijven ! Dank en groet
Waarde collega,
Ook ik genoot weer van uw schrijven. Van mijn kant zal ik u zeer binnenkort schrijven opdat we zouden kunnen kijken of een nieuwe editie van uw geprezen Incident Investigation Course in het voorjaar van 2021 tot de mogelijkheden behoort. Er lijken zich in elk geval voldoende case studies voor te doen, ook zeker buiten het land der duizend heuvelen, om het wederom een interessante editie te kunnen maken. Nieuw zal zijn dat wij een dergelijke cursus nu kunnen runnen vanuit ons deze week in gebruik genomen kantoor aan de University of Rwanda – College of Science & Technology alwaar het AviAssist Safety Promotion Centre – Rwanda gevestigd is!
Hoofdschuddend (deze keer, niet altijd) verwonder ik mij (dat dan weer wel altijd) over jouw belevenissen in het Afrikaanse continent. Dank je wel Jan.
Overigens: het aardige van niet direct op de zo trouw door jou toegestuurde link in de email te klikken, is dat er, vanwege de reacties, nog meer moois te lezen valt op jouw website. Een woord van dank ook aan de schrijvers daarvan!
En dat na 53 jaar trouwe dienst!
Je dient daar een groter doel, en in dat schoffelen is de 727 misschien beter dan jij. Wederom met een glimlach gelezen en ik moet ook terugdenken aan zeer goed horende en schrijvende, witharige bwk’s die, voorzien van geldig brevet, een buurland van twee Guyana’s een stuk veiliger hebben gemaakt. Alleen hebben ze daar momenteel zonder bwk’s en ETOPS nu weer andere (on)voorziene uitdagingen
He Jan, hoe gaat het met jou persoonlijk? Ik hoop dat COVID 19 geen impact heeft op jou zelf. Werk zal anders zijn net als hier in het kille Nederland. Groetjes van Carolien