Deel 32: EY-724

Leave a Reply

Comment as a guest.

  1. Dacht ik toch even dat je ETIHAD 724 van ZRH naar AMS bedoelde?..
    maar gelukkig, nee… Een interessante case Jan.-;)
    Blijf schrijven! ik geniet er elke keer weer van.

  2. Wow Jan, je werkzaamheden als inrichter van de ongevals onderzoekraad ter plaatse krijgen zo glans! Wel gek dat ik op AVHerald er niets over kan vinden, maar ik hoop dat je ze spoedig kunt inlichten met enkele basis gegevens.

  3. Beste Jan,

    De constructie van XXX, YYY en ZZZ wekt in het geheel geen argwaan, maar ook buiten Afrika zijn er landen die het erg bont maken (bijv een niet nader te noemen buurland van India). Maar dat weet je vast beter dan ik.

    Verder ben ik geintrigeerd door het gewag maken van een ‘hardhorende boordwerktuigkundige’. Dat kan in sommige gevallen zeer dienstig zijn (‘niet gehoord dat de crew up front ruzie aan het maken waren en we naast de baan landden’).
    Tenslotte ben ik benieuwd of als jij na het bereiken van het Allerhoogste Doel tijdens het schoffelen ook deze hardhorendheidtrekjes gaat vertonen, of dat dit wel mee gaat vallen. Ik hoop er het beste van 🙂

    Blijf schrijven Jan, de abonnees smullen er net zo van als de Amerikaanse verkiezingen en Brexit.

    E001

  4. Dat de moed je soms (héél soms) net zo diep in de schoenen zakt als het landingsgestel van de EY-724 in de Rwandese modder kan ik me voorstellen Jan. Aan de andere kant kun je als speciaal daarvoor ingehuurde Mzungu gelukkig altijd denken dat het zónder jou natuurlijk helemaal nooit wat wordt. You make a difference 🙂

  5. Ach Jan, er gebeuren zoveel rare dingen in de wereld. Een vriend van mij had ooit eens een stuk land gekocht op een van de Fiji-eilanden met het doel daar een huis te gaan bouwen. Om de plaatselijke overheidsdienaren van smeergeld te voorzien moest hij af en toe die kant op. Tot aan Nieuw-Zeeland ging altijd alles volgens schema. Het laatste stuk moest steevast met een lokale rammelbak worden afgelegd. Hij heeft meermalen meegemaakt daar er onderweg onderdelen van het toestel loslieten en in zee verdwenen. Zodra het toetel toch weer veilig aan het eind van de landingsbaan stilstond vielen de gezagvoerder en co-piloot elkaar steevast in de armen met vreugdetranen over het feit dat ze het toch maar weer voor elkaar gebokst hadden.

  6. Mooi geschreven Jan !. Geniet er net zoals de andere lezers ook iedere keer weer van. Ook bij mij komen herinneringen boven van de B707F (nog ouder dan de EY724) met een zeer gemêleerde bemanning in jouw continent met extreme uitdagingen in de lucht en op de grond. Kwam laatst een filmpje tegen op YT (zoals mijn kids dat afkorten) van een B727 uit Kenya 5Y-MWM bij een Go-Around op Mogadishu: https://www.youtube.com/watch?v=BCWbjsynDZ0
    Ten noorden van de airport wemelt het van de AK47’s dus kan me voorstellen dat die 360 op 50 voet veiliger is dan een missed approach op runway heading… Vanuit jouw optiek interessante beelden, witte haren bij de captain, hardhorend wellicht vanwege ACDC…
    Blijf SVP schrijven ! Dank en groet

  7. Waarde collega,
    Ook ik genoot weer van uw schrijven. Van mijn kant zal ik u zeer binnenkort schrijven opdat we zouden kunnen kijken of een nieuwe editie van uw geprezen Incident Investigation Course in het voorjaar van 2021 tot de mogelijkheden behoort. Er lijken zich in elk geval voldoende case studies voor te doen, ook zeker buiten het land der duizend heuvelen, om het wederom een interessante editie te kunnen maken. Nieuw zal zijn dat wij een dergelijke cursus nu kunnen runnen vanuit ons deze week in gebruik genomen kantoor aan de University of Rwanda – College of Science & Technology alwaar het AviAssist Safety Promotion Centre – Rwanda gevestigd is!

  8. Hoofdschuddend (deze keer, niet altijd) verwonder ik mij (dat dan weer wel altijd) over jouw belevenissen in het Afrikaanse continent. Dank je wel Jan.
    Overigens: het aardige van niet direct op de zo trouw door jou toegestuurde link in de email te klikken, is dat er, vanwege de reacties, nog meer moois te lezen valt op jouw website. Een woord van dank ook aan de schrijvers daarvan!

  9. En dat na 53 jaar trouwe dienst!
    Je dient daar een groter doel, en in dat schoffelen is de 727 misschien beter dan jij. Wederom met een glimlach gelezen en ik moet ook terugdenken aan zeer goed horende en schrijvende, witharige bwk’s die, voorzien van geldig brevet, een buurland van twee Guyana’s een stuk veiliger hebben gemaakt. Alleen hebben ze daar momenteel zonder bwk’s en ETOPS nu weer andere (on)voorziene uitdagingen

  10. He Jan, hoe gaat het met jou persoonlijk? Ik hoop dat COVID 19 geen impact heeft op jou zelf. Werk zal anders zijn net als hier in het kille Nederland. Groetjes van Carolien

Read Next